|
Women with diabetes,
who are at an especially high risk of cardiovascular disease,
can benefit from a diet rich in fish, according to research.
The study found
that the more fish these women ate, the less likely they were
to develop heart disease over a 16-year period.
According to the
American Heart Association, adults, except pregnant women,
should eat at least two servings of fish each week. For those
at high risk of cardiovascular disease, supplementing fish
in the diet with fish oil capsules may also be advisable.
In the study, women
who ate fish at least five times per week showed the largest
reduction in risk; they were 64 percent less likely to develop
heart disease compared to women who rarely ate fish.
Over 5,000 women
with type 2 diabetes, which is linked to obesity, participated
in the study. The women filled out questionnaires regarding
their eating habits and lifestyles every two years from 1980
to 1996.
Women who ate fish
one to three times a month were 30 percent less likely to
develop heart disease than women who ate fish less than once
per month. Women who ate fish between two and four times per
week had a 36 percent lower risk.
Higher fish consumption
was also associated with a significantly lower death rate.
Other research
also supports the recommendation of eating fish, especially
fatty fish like tuna, mackerel, salmon and sardines, as they
contain heart-healthy omega-3 fatty acids.
Omega-3 has been
found to lower the risk of developing an irregular heart rhythm
and blood clots, and reduce levels of fat in the blood known
as triglycerides, all of which are risk factors for heart
disease.
Additionally, consumption
of omega-3 fatty acids may contribute to a reduction in arterial
hardness and blood pressure.
Other researchers
say that while many studies suggest omega-3 improves heart
health, more studies are needed. For example, the quality
of omega-3 found in over-the-counter fish oil supplements
needs to be examined.
Although the study
focused on women, study authors suspect that male diabetics
would also benefit from fish consumption.
Circulation
March 31, 2003;107:1852
|